רשלנות רפואית בלידה מכשירנית לאחר לידת ואקום או מלקחיים – אימתי?

לידה מכשירנית הינה לידה באמצעות מכשיר ואקום (שולפן ריק) או לידה באמצעות מלקחיים, לצורך זירוז מהלך הלידה מתוך מטרה להימנע מסיבוכים אפשריים, ליילוד ו/או לאם, נוכח השתהות במהלך ביצוע הלידה. לידה טבעית הינה משאת נפשה של כל יולדת אלא שלעיתים ישנם אילוצים במהלך הלידה, הגורמים לעובר להיקלע למצוקה ולעיכוב יציאתו לתעלת הלידה, כך שנוצרת אינדיקציה המחייבת את הצוות הרפואי לבצע התערבות מכשירנית כדי לסייע לעובר לצאת אל תעלת הלידה בטרם ייקלע למצוקה משמעותית שתדרדר את מצבו עד לכדי נזק בלתי הפיך. הדילמה בסיטואציות מסוג זה הינה מורכבת מאוד ולא פשוטה ומחייבת התייעצות עם גורמים מומחים בכירים, מקצועיים ומנוסים בטרם החלטה התומכת בהמשך מהלך הלידה הטבעי למרות הסיכונים האפשריים שכרוכים בכך או שמא לעצור את מהלך הלידה הטבעי ולהסתייע במכשור מתאים, ואקום או מלקחיים, לצורך השלמת מהלך הלידה תוך נטילת סיכונים מושכלים הכרוכים בהחלטה שכזו.

חשוב לציין כי לידה מכשירנית, ואקום או מלקחיים, אינה חסינה מנזקים ליילוד ו/או לאם היולדת ובחלק מהמקרים קיים סיכוי לקרות נזקים בלתי הפיכים היה ומשתמשים בטכניקה המכשירנית שלא במיומנות הנדרשת ושלא באינדיקציה המאפשרת שימוש במכשירים אלה להשלמת מהלך הלידה.

יש לשקול ליילד באמצעות ואקום או מלקחיים במצבים הבאים המהווים, בדרך כלל, התוויה לביצוע לידה מסוג זה: העובר נמצא במצוקה עוברית כפי שתועד במוניטור עוברי, מחלות אימהיות- שעלולות להאריך את השלב השני של הלידה (מחלות לב, ריאות וכו’), מצבים של זיהום הקרומים (שק שפיר), שלב שני מוארך בלידה מכל סיבה שהיא, היפרדות שליה.

על היולדת להיות במצב של פתיחה מלאה, פקיעת מים, עובר במצג ראש, שלפוחית שתן ריקה, ללא עדות לבעיה אגנית או לחוסר פרופורציה בין ראש העובר לאגן, וכן מחויבת נוכחותו של רופא המומחה בלידות מלקחיים או לידות ואקום. לידה מכשירנית אמורה להתבצע לתינוקות אשר קטנים ממשקל של 4 ק”ג, ולא לפני שבוע 34 – חשוב להדגיש, כי אין לבצע לידה מכשירנית במידה והראש לא מבוסס באגן.

רשלנות רפואית בלידה מכשירנית עלולה, כאמור, לגרום נזקים בלתי הפיכים ליילוד ו/או לאם היולדת, מדימומים מוחיים ואחרים, פגיעות בפניו וגולגולתו של היילוד וכלה בשברים, ונזקים נוספים ואחרים. ראוי לציין כי לא כל שימוש מכשירני בלידה הינו בגדר רשלנות רפואית בלידה מכשירנית ולכן קיימת חשיבות להתייעצות מקדימה עם עורך דין הבקיא בתחום, שיוכל לבחון את העניין מול מומחה רפואי רלוונטי אשר יצביע על עילת רשלנות רפואית אפשרית.

עו”ד אילן זריהן מציע לך, לאחר פגיעה אפשרית בעקבות לידה מכשירנית שהסתבכה, לפנות לייעוץ משפטי אישי, במהלכו נבדוק לעומק את השתלשלות האירועים שהובילו לגרימת הנזק בחדר הלידה ואופן הטיפול הרפואי שניתן. משרדנו נמצא בקשרי עבודה עם טובי המומחים בתחום הגניקולוגיה והלידה בישראל שיחוו דעתם המקצועית באשר לנסיבות האישיות המאפיינות  את מהלך הלידה אותו חווית.

נחשפת למקרה רשלנות רפואית בלידה מכשירנית ? נגרם לילדך נזק בלתי הפיך ? הצוות הרפואי התרשל במהלך הלידה המכשירנית ? 

לתאום פגישת ייעוץ עם עו”ד אילן זריהן, ללא כל התחייבות. צור קשר: לחץ כאן

ניתן לקרוא גם:

האם לידת ילד עם שיתוק מוחין מהווה רשלנות רפואית?

שיתוק על שם ארב – אימתי רשלנות רפואית?